Akým pohybovým aktivitám je prospešné sa venovať v tehotenstve?

Výbornou pohybovou aktivitou v tehotenstve je chôdza. Rýchla zdravá chôdza, aspoň 5 km denne. Môže ju praktikovať ktokoľvek za akýchkoľvek okolností. Aby bola chôdza ozaj zdravým zážitkom, z ktorého nerozbolia kĺby a kríže, venujte pozornosť držaniu tela a dýchaniu. 

Správne držanie tela spĺňa nasledovné:

  • nohy sa dotýkajú zeme v 3 bodoch – bod pod palcom na nohe, bod v strede päty  a bod pod malíčkom na nohe,
  • kĺby na nohách sú uvoľnené – členky a kolená nie sú zaťaté, ale voľne pružia, hýbu sa, umožňujú balans,
  • brušné svaly poskytujú chrbtici oporu, sú stiahnuté tak, akoby ste mali zapnutý zips na malých nohaviciach,
  • hrudná kosť smeruje dopredu a hore, ramená klesajú voľne dole od uší, lopatky sa stretajú v strede chrbta,
  • od chodidiel smerom hore rastiete za najvyšším bodom na temene hlavy.

    Plávanie umožňuje relax  pre svaly, ktoré sú v tehotenstve namáhané a tiež relax pre oporný systém. Často pomáha ak potrebujeme, aby sa bábätko otočilo v maternici správne do pôrodných ciest (hlavičkou dolu).

    Tehujoga © je systém asán (polôh tela) a pránajam (dychových cvičení), ktoré rešpektujú špeciálne potreby tehuliek a misiu (pôrod), na ktorú sa pripravujú. Ásany svojim pôsobením posilňujú svaly, ktoré majú tendenciu oslabovať, naťahujú svaly, ktoré sa skracujú, pôsobia preventívne pri mnohých častých tehotenských obtiažach (bolesti chrbta, opuchy nôh a rúk, kŕčové žily, problémy s trávením a tehotenská nevoľnosť). Zároveň cielene uvoľňujú a otvárajú hlboké svalové, väzivové a kĺbne štruktúry pre proces pôrodu a priaznivo ovplyvňujú mobilitu krížovej kosti. Tá je pre bezproblémový pôrod zásadná. Pránajam učí vedome pracovať s dychom a využívať ho aktívne nielen pri pôrode, ale aj v bežných stresových situáciách. Dych je účinným nástrojom ako ostať v kontakte s biomechanikou panvových štruktúr. Nikdy teda nebudete neúčinne plytvať silami, všetko čo urobíte pôjde ruku v ruke s vnútorným pohybom kostí, svalov, šliach a fascií – s biomechanikou.

Text je úryvkom z e-booku Pohyb v tehotenstve ako príprava na pôrod. Nájdete v ňom aj 10 ásan pre prirodzený pôrod. Stiahnuť si ho môžete tu: https://tehujoga.sk/pohyb-v-tehotenstve-ako-priprava-na-porod/

Mohlo by Vás zaujímať

Blog

Tancujme !

Prečo? Tanec je fyzickým prejavom radosti. Keď niečo fyzicky vyjadrujeme kotví sa to v našich bunkách a tvorí ich program a výživu na najbližšie obdobie. A nielen radosť sa kotví. Kotví sa všetko. Väčšinu dňa je väčšina z nás vystavená rôznym druhom stresu – stres z nesprávnej výživy, environmentálny stres,

Čítať »
ilustračný obrázok
Blog

My, čo sme sedeli v prvej lavici.

Chodím do školy. To už viete:) Mám tam spolužiačky, to je jasné. Toto je úžasný postreh jednej z nich. Je to veľmi dôvtipná, systematická a inteligentná žena. Pracuje ako projektová manažérka. Jej hlavnou zručnosťou je, že vie ako s ľuďmi. To je kľúčové. Ale ako sama vtipne hovorí, to ju

Čítať »